Haber

Veli-Der: Sermayenin ucuz işgücü ihtiyacının çocuklarımız üzerinden karşılanmasına izin vermeyeceğiz

İZMİR –Öğrenci Aile Birliği (Veli-Der) İzmir 2 Nolu Şube, şube binasında mesleki ve teknik eğitim ile ilgili basın toplantısı düzenledi.

Toplantıda konuşan Şube Başkanı Turgut Aydın, eğitimin piyasalaşması ve ekonomik kriz başta olmak üzere birçok nedenden dolayı çocukların “çocuk işçiliğine” dönüştürüldüğü günlerin yaşandığını söyledi.

Eğitim sisteminin mevcut üretim çıkarlarından bağımsız olmadığını belirten Aydın, “Eğitim sistemini, mevcut üretim ilişkilerinde sermayenin ve iktidarın ihtiyaçlarına göre şekillenen ve güncellenen yaşayan bir organizma olarak düşündüğümüzde en eğitimde yaşanan bu sorunların olumsuz sonuçları mesleki eğitim alanında yaşanmaktadır. ortaya koyuyor” dedi.

‘YAKLAŞIM ÖĞRENCİ SAYISI 1 MİLYON 300 BİNE ULAŞTI’

1-3 Aralık 2021 tarihlerinde gerçekleştirilen 20. Milli Eğitim Şurası’nın ana gündem maddelerinden birinin mesleki eğitim olduğuna işaret eden Aydın, Ramazan Bayramı’nın ardından organize sanayi bölgelerinde yeni meslek okullarının açılacağının “müjdesini” bildirdi. meclis çocukların eğitim hakkının nasıl ihlal edildiğini ve ihlal edileceğini gösteriyor. .

Kurul ile birlikte mesleki ve teknik Anadolu liselerinin (MTAL) okul niteliği kaldırılarak mesleki eğitim merkezlerine (MESEM) dönüştürülmesinin meslek liselerindeki öğrencilerin ucuz işgücü olarak görülmesinin ve çocuk işçiliğinin yaygınlaşması. 2020-2021 yılında Cumartesi ve Pazar günleri fiilen istihdam edilen 4 gün işyerinde bulunan çırak öğrenci sayısı 159 bin 773 iken 2023 Ocak ayı itibarıyla 1 milyon 300 bine ulaştı” dedi.

‘STAJLI ÖĞRENCİLERİN SİGORTA KAPSAMI GENİŞLETİLMELİ’

Mesleki eğitimde çocukların hem “çocuk işçi” haline getirildiğini hem de iş riskleriyle baş başa bırakıldıklarına değinen Aydın, MESEM’de çocukların istatistikte örgün eğitimde olmasına rağmen okuldan çıktıklarını söyledi.

“Haftada 1 gün eğitim diyerek örgün eğitimdeki çocukları göstermek sadece bir algıdır. Üstelik MESEM’deki çocuklar neredeyse haftanın her günü çalıştıklarını belirtiyorlar” diyen Aydın, mesleki eğitim kurumlarının olmadığının altını çizdi. çocuklar için bir seçim, ancak yoksulluk nedeniyle gitmek zorunda oldukları yerler.

Dernek olarak ülkenin kalkınması ve kalkınmasında mesleki ve teknik eğitimin öneminin bilincinde olduklarını ifade eden Aydın, “Bu noktadan hareketle çocuklarımızın nitelikli mesleki ve teknik eğitim almalarını savunuyoruz; Devletin sermayenin ucuz işgücü ihtiyacını çocuklarımız üzerinden karşılama politikalarına karşı olduğumuz ve buna izin vermeyeceğimiz bilinmelidir.’ dedi.

Aydın, dernek olarak taleplerini şöyle sıraladı:

– MTAL’lerde MESEM uygulaması, MESEM’lerde uygulanan Meslek Lisesi Diploması Telafi Programı ve Ustalık Telafi Programı sonlandırılmalıdır.

– Mesleki ve teknik eğitim; marifet, beceri ve asgari düzeyde ilköğretimde alınması gereken temel bilgilere sahip olmayı gerektirir. Mesleki ve teknik eğitime kabul edilecek öğrencilerde mutlaka bu kriterler aranmalıdır.

– İşsizlik sigortası fonunun kuruluş amacı dışına çıkılarak bu fondan sermayeye para aktarılmasından vazgeçilmelidir.

– Stajyer öğrenciler; Sadece iş kazaları ve meslek hastalıklarını kapsayan sigorta, staja başladıkları gün esas alınarak emeklilik sigortası olarak genişletilmelidir.

– İşletmelerin “Çocuk ve Genç İşçilerin Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar Hakkında Yönetmelik”e uyup uymadığı titizlikle denetlenmeli, bu konuda müsamaha gösterilmemeli, uymayanlara gerekli cezai yaptırımlar kesinlikle uygulanmalıdır. yönetmelikler.

– Öğrencilerin MTAL ve CPAL’e dönerek örgün eğitim içinde nitelikli mesleki eğitim almaları sağlanmalıdır.

– Özel meslek liselerine verilen “teşviklere” son verilmeli, özel meslek liselerine ayrılan kaynak anne babaların yoksulluk ve açlık içinde yaşayan çocuklarına eğitim desteği/burs olarak verilmeli ve çocuklar evlerine iade edilmelidir. okullar.

– Devlet kaynakları, çocuklarımızın kamusal eğitim hakkı lehine kullanılmalıdır. (DUVAR)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu